Czarnek MEN Nasz Dziennik
System szkolnictwa wyższego

Minister Czarnek: będą zmiany w szkolnictwie wyższym

O zmianach w ustawie Konstytucja dla Nauki oraz planowanym wpływie ministerstwa na programy studiów i publikacje naukowe mówił w swoim pierwszym wywiadzie Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki. Udzielił go “Naszemu Dziennikowi”, związanemu z ojcem Rydzykiem.

Wywiad ukazał się 21 października pod nazwą “Postawić tamę ideologii”, a został zajawiony na pierwszej stronie “czołówkowym” artykułem odredakcyjnym z tytułem “Przywrócić wolność”. Oba artykuły sygnowane są przez dziennikarza Zenona Baranowskiego. Artykuł dostępny jest także w wersji elektronicznej gazety, dostęp kosztuje 1,8 zł – pod tym linkiem.

Bezpieczeństwo podczas pandemii

Minister Czarnek zapowiada przyjrzenie się temu, jak wygląda organizacja pracy uczelni w czasie walki z koronawirusem. Mówi:  “Przede wszystkim stawiamy na bezpieczeństwo (…) studentów, nauczycieli (…)  akademickich, wszystkich pracowników  (…) uczelni. A równolegle dążymy do osiągnięcia możliwie najwyższego w tych trudnych warunkach poziomu nauczania (…) na uniwersytetach. Działając dwutorowo, na bieżąco badamy, jak wdrażane (…) są przepisy dotyczące nauczania na uczelniach. Przystąpiliśmy też do dyskusji na temat usprawnienia zdalnego nauczania. Mamy świadomość, że pandemia jeszcze potrwa (…). “

Zmiany w autonomii uczelni?

Dziennikarz “Nowego Dziennika” zapytał ministra o stosunek do treści nauczanych podczas studiów: “Prezydent Andrzej Duda podczas nominacji zwracał uwagę na to, że (…) na uczelniach dominują lewicowo-liberalne zapatrywania. Jak Pan zamierza temu przeciwdziałać?”. Odpowiedź ministra może sugerować, że MEN chce wpływać na treści przekazywane podczas zajęć przez wykładowców i zakres badań naukowych. “Jestem ogromnie wdzięczny panu prezydentowi za to bardzo otwarte przemówienie. Ono jest całkowicie zbieżne z tym, o czym rozmawialiśmy z panem premierem, co powinno się dziać w edukacji szczebla (…) wyższego w najbliższym czasie. Nie ma zgody na dominację, czy wręcz dyktaturę poglądów lewicowo-liberalnych, zwłaszcza tych radykalnych w treści, wręcz totalitarnych, które opanowały w szczególności szkoły wyższe (…). To, czego dzisiaj brakuje, to wolna nauka, i za nią się opowiadamy, i postulujemy jednoznaczne odejście od poprawności politycznej, która szkodzi uczelniom w Polsce.”

Zmiany w “ustawie Gowina”

Dziennikarz “Nowego Dziennika zasugerował, że “Środowiska akademickie oczekują zmian po ostatniej reformie szkolnictwa wyższego…“. Minister w odpowiedzi zapowiedział zmiany w ustawie Konstytucja dla Nauki.  “Wdrażanie reformy tzw. konstytucji dla nauki ujawniło pewne jej mankamenty, jak to zwykle bywa przy dużych reformach. I na pewno będziemy je niebawem wypełniać nową treścią legislacyjną. W tym celu powołuję właśnie zespół profesorski z różnych dziedzin, z różnych środowisk, który w krótkiej perspektywie będzie miał za zadanie przedstawić ministrowi nauki rekomendacje właśnie tych niedociągnięć, mankamentów, które powinny zostać zlikwidowane. W tym względzie mam również swoje – już dawno wypracowane – przemyślenia dotyczące choćby zdecydowanego wsparcia polskich nauk humanistycznych, uwolnienia ich od poprawności politycznej, lewicowo-liberalnych nurtów. Dysponujemy naprawdę potężnym potencjałem w naukach humanistycznych, który po prostu musimy uwolnić.”

Minister vs krytyka nominacji

Red. Baranowski zapytał ministra o głosy krytyki po zapowiedzi, że Przemysław Czarnek ma być ministrem edukacj i nauki: “Zapowiedź pańskiej nominacji wywołała różnego rodzaju wystąpienia, akcje opozycji i różnych środowisk lewicowych. Czy nie obawia się Pan, że opozycja i te środowiska będą chciały poddawać krytyce każde działanie ministerstwa?”. Minister odparł: “Nie obawiam się tego rodzaju poczynań ze strony opozycyjnej. Takie działania tylko umacniają mnie w przekonaniu, że idziemy w dobrym kierunku i mamy bardzo dobre pomysły. Natomiast wskazana jest każda krytyka naszych działań, nawet najmocniejsza, ale niech ona będzie konstruktywna. I takich konstruktywnych argumentów chętnie wysłucham i przeanalizuję je, ponieważ służy to udoskonalaniu pracy, podejmowanych działań. Natomiast nie odnoszę się do krytyki, która nie ma nic wspólnego z merytoryczną argumentacją, a która sprowadza się do braku kultury osobistej osób wypowiadających epitety pod moim adresem.”

Omówienie zapowiadanych zmian w edukacji powszechnej – w naszym artykule na Okiem Nauczyciela.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *