Zagrożenia cyberbezpieczeństwa w komunikacji ze studentami i kandydatami na studia
Nawet 80% uczelni w Polsce prowadzi niebezpieczne strony internetowe, nieposiadające certyfikatu SSL/TSL – ocenia Centrum EFEKTY. Poza klasycznymi zagrożeniami wiąże się z tym problemem także negatywny wpływ na komunikację ze studentami i kandydatami na studia.
Analitycy Centrum EFEKTY analizują właśnie strony internetowe polskich uczelni w związku z webinarem “Jak poprawić e-komunikację wydziału ze studentami i kandydatami na studia”. Po przeglądzie 25 uczelni okazało się, że aż 80% z nich prowadzi serwisy nieposiadające certyfikatu SSL/TSL. Sygnowane przez nie strony www przynajmniej w części nie są sygnowane protokołem HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure). Rozwiązanie to zabezpiecza przed przechwytywaniem i zmianą przesyłanych danych.
Podczas analizy serwisów uczelnianych analitycy Centrum EFEKTY przyjęli pięć poziomów zagrożeń: zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony i czarny. Poziom zielony oznacza, że nie odnotowano żadnych stron www bez certyfikatu SSL/TSL. Kolejne poziomy wskazane są w zależności od tego, jak bardzo istotne są podczas rekrutacji i komunikowania się z aktualnymi studentami. Najgroźniejsze są poziomy czerwony i czarny, bo oznaczają brak protokółu HTTPS na stronach IRK (internetowa rekrutacja kandydatów) wymagających wpisywania wrażliwych danych lub innych kluczowych stronach uczelnianych. Podobny odsetek www uczelni jest z tego punktu widzenia zupełnie bezpiecznych, co ekstremalnie niebezpiecznych. W obu przypadkach to 12%. Najczęściej występujący problem z zabezpieczeniem – aż 80% uczelni, występuje w mniej istotnych serwisach podczepionych pod domeny uczelniane. To np. biblioteki akademickie, centra kultury studenckiej, serwisy BIP, strony projektów naukowych, mediów uczelnianych.
Jednak Centrum EFEKTY podkreśla, że brak HTTPS wpływa w każdym przypadku na wizerunek uczelni wśród studentów i kandydatów na studia. Nawet na pozór mało istotnymi. Pokazuje, że uczelnia nie dba o ich bezpieczeństwo. To ważne zagrożenie w kontekście występujących do tej pory akademickich incydentów z cyberzagrożeniami, takimi jak utrata danych studentów. Może wpływać na niechęć studentów w korzystaniu z www danej uczelni oraz na wysoki wskaźnik odrzuceń na stronach dla kandydatów na studia i porzucenia w procesie e-rekrutacji (wysoki wskaźnik dropout). Mogą niepokoić się, że skoro tolerowane są tak elementarne zagrożenia IT, to być może występuje także problem z innymi, mniej widocznymi zabezpieczeniami. I rośnie rezerwa do podawania danych poprzez internet, np. w elektronicznym dziekanacie.
Brak HTTPS wpływa także na mniejszą skuteczność e-marketingu. Od października 2017 r. każda strona niezaszyfrowana protokołem SSL/TSL, wyświetla się w wyszukiwarce Google Chrome jako niebezpieczna. W przeglądarce może pojawiać się wręcz komunikat zniechęcający do wejścia na stronę www. Trudniej także o zdobycie lub utrzymanie dobrego miejsca w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania Google – certyfikat SSL/TSL jest jednym z czynników rankingowych w Google.
Zagrożenia cyberbezpieczeństwa to jeden z 10 największych problemów ze studentami oraz kandydatami na studia. Centrum Edukacji i Rozwoju EFEKTY przygotowało webinar dla władz dziekańskich związany obszarem e-komunikacji z obecnymi i potencjalnymi studentami. Będzie dotyczył właśnie 10 problemów, zdaniem ekspertów mających największy negatywny wpływ na jakość i skuteczność wydziałowych działań komunikacyjnych.
Webinar odbył się 19.10.2020 roku. Wzięło w nim udział ok. 140 uczestników z 50 uczelni. Zapraszamy na kolejne wydarzenia organizowane przez Centrum EFEKTY.